Sander Wijdemans
28 oktober 2019 17:20
door Sander Wijdemans
Categorie:
Marketing

4 tips voor het schrijven van betere teksten

4 tips voor het schrijven van betere teksten

Of het nu is omdat je hoger hoopt te scoren op Google of omdat je jouw expertise in de kijker wil zetten: content marketing is een onmisbaar aspect van de marketingmix. Maar het is dan wel belangrijk dat je goede teksten schrijft. Goede content? Dat is content die wordt gelezen, maar al even graag wordt geliket en gedeeld. Maar goede teksten zijn eveneens teksten die ervoor zorgen dat je wordt gevonden in Google en dus je omzet helpen te verhogen. Het schrijven van goede SEO teksten is dan ook niet eenvoudig. Daarom deze vier tips die je helpen om betere content te schrijven.

# 1. Schrijf scanbare content

Een boek lezen we van de eerste tot de laatste letter. En bij een goed krantenartikel doen we misschien wel hetzelfde. Toch zal dat zelfs voor een perfecte online tekst nog niet automatisch het geval zijn. En dat heeft alles te maken met hoe we internet gebruiken. Gebruikers willen vooral razendsnel een antwoord vinden op hun vraag en willen dan ook niet meteen het volledige artikel lezen. Daarom is een goede tekst scanbaar. Proza? Dat hoeft online niet.

Maak gebruik van heldere kopteksten, verduidelijk met afbeeldingen of schema’s en plaats de belangrijkste woorden vetgedrukt. Tracht de belangrijkste informatie helder weer te geven, bijvoorbeeld door te beginnen met een samenvattende alinea en vervolgens uit te diepen. Of, zoals ook in dit artikel, door te werken met enkele duidelijke kopjes waar je vervolgens een verklarende alinea onder schrijft. Zo heeft de lezer de essentie meteen beet, ongeacht of hij deze zin al dan niet leest.

Als je de tekst diagonaal kan lezen zonder elk woordje in je op te nemen? Dan heb je de basis voor een goede tekst gelegd. Maar uiteraard moet je meer doen dan enkel dat.

# 2. Schrijf je content ook voor Google

Voorgaande tip is heel belangrijk voor internetgebruikers. Maar meestal schrijf je stiekem toch ook een beetje voor Google. Durf je content dan ook te optimaliseren. Een goede SEO-titel en een krachtige meta-omschrijving zijn een eerste stap. Daarnaast gebruik je ook zoekwoorden in je SEO-teksten. Niet voor niets staat het woord ‘content’ een aantal keer in dit artikel. Het gebruik van de juiste zoekwoorden is belangrijk, maar pas op voor keyword stuffing. Of om het met de woorden van Rutger Dijkstra te zeggen: “Je kan beter een onderwerp kiezen en daarbinnen variëren qua keywords zodat je rankt voor meerdere brede termen.” En dus vind je in dit artikel ook woorden als ‘content marketing’ of ‘SEO-teksten’ terug.

# 3. Goede teksten zijn aangepast aan je doelpubliek

Als boekhouder kan je het in je tekst hebben over betalingscondities, intrinsieke waardes en liquiditeitsbegrotingen. Wanneer je die teksten schrijft omdat je vooral andere boekhouders wil aanspreken, is dat zeker goed. Maar ten opzichte van potentiële klanten biedt dat weinig tot geen meerwaarde. Ze willen een duidelijke en heldere uitleg zien verschijnen. Liefst zonder een woordenboek van onder het stof te moeten halen. En liefst ook zonder lange zinnen: 20 woorden per zin volstaan. Tracht daarbij ook passief taalgebruik en een overvloed aan hulpwerkwoorden te vermijden.

# 4. Zet de lezer aan tot actie

Als we open kaart spelen, mogen we wel toegeven dat we niet zomaar teksten schrijven. We willen er immers iets mee bereiken. Voor jou is dat vast ook het geval. Want teksten zijn marketinginstrumenten die uiteindelijk de omzet moeten verhogen. En dus moet je de bezoeker prikkelen, maar bovenal aanzetten tot actie. CtA’s zijn daarom onmisbaar. Prikkel de lezer en zet hem vervolgens aan tot een vervolgactie, ongeacht of dat nu doorklikken is naar een ander artikel of het vragen naar een offerte.

Ben jij klaar om het heft in eigen handen te nemen en te knallen met je content? Lees dan zeker ook nog even deze 4 SEO-afraders waarmee je de baars vergalt. See what I did there?

Reacties