Sander Wijdemans
9 oktober 2020 10:51
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Zo benut je micro-momenten optimaal

Mensen grijpen gemiddeld 70 keer per dag naar hun smartphone. Als je zit te wachten op de trein, in de wachtkamer van de dokter of tijdens een wandeling: het zijn allemaal momenten om de smartphone er even bij te pakken. De gemiddelde persoon brengt meer dan 2 uur per dag door op zijn of haar smartphone. Een groot deel van die tijd bestaat uit de zogenaamde micro-moments, de snelle checks waar je als marketeer goed gebruik van kunt maken.

Zo benut je micro-momenten optimaal

Wat is een micro-moment?

Google introduceerde een aantal jaar geleden voor het eerst het begrip micro-momenten. Hiermee worden de vele korte momentjes bedoelt dat we een blik werpen op een digitaal communicatiemiddel. Dit is niet alleen de smartphone, maar bijvoorbeeld ook een smartwatch, laptop of tablet. Soms duurt een micro-moment maar een paar seconden, bijvoorbeeld wanneer een gebruiker een vraag stelt aan Siri, en soms wat langer. 

Zo kun je bijvoorbeeld het checken van een klantenreview of het opzoeken van een bepaalde locatie op Maps zien als een micro-moment. Er zijn 4 soorten micro-momenten te onderscheiden:

  • Ik-wil-weten momenten
  • Ik-wil-gaan momenten
  • Ik-wil-doen momenten
  • Ik-wil-kopen momenten

Snelle beslissingen

Micro-momenten kunnen tot zeer snelle beslissingen leiden. Zo zoeken mensen bijvoorbeeld naar het dichtstbijzijnde sushi-restaurant, de dichtstbijzijnde kapper of een schoenenwinkel in de buurt. Doordat de juiste informatie snel beschikbaar is, denken mensen minder lang na over bepaalde aankopen. Micro-momenten kunnen tot een directe aankoop leiden, zonder dat de leads eerst in een salesfunnel terecht komen. Ze worden direct klant.

Extra kansen

Dit gegeven biedt extra kansen voor marketeers. Zo zijn er bepaalde producten waar tegenwoordig zonder voorkennis of uitgebreid vooronderzoek een aankoop in wordt gedaan, zoals blijkt uit data van Google. Het gaat hierbij onder andere om aankopen bij kant-en-klaar maaltijden, bloemenwinkels, cadeauwinkels en bij slotenmakers en klusbedrijven. Bij een dergelijke zoekopdracht zijn mensen niet op zoek naar een vertrouwd merk, maar willen ze snel en eenvoudig kunnen bestellen. 

Zoekopdrachten op locatie 

Ook worden zoekopdrachten op locatie steeds populairder. Zo gaan mensen eerst online op zoek naar een product waarvoor ze niet ver weg hoeven, in plaats van dat ze naar buiten gaan om te kijken of het product van hun favoriete dat ze zoeken verkrijgbaar is in de buurt.

De zogeheten near-me zoekopdrachten groeien gigantisch, met in de afgelopen 2 jaar een stijging van 150 procent in het aantal mobiele zoekopdrachten naar specifieke producten in de buurt.  Dit wordt onder andere veroorzaakt door een stijgend aantal mensen met een smartphone of smartwatch en het gemak waarmee tegenwoordig ook via voice-search een zoekopdracht gegeven kan worden, weet Jochem Kaastra, hoofdredacteur van het Gadgets-segment bij TECHSPRING, ons te vertellen. 

Optimaliseren voor mobiel

Aangezien de meeste micro-moments voorkomen op mobiel, is het essentieel om een website of app te optimaliseren voor mobiele apparaten. Google heeft hier een handige test voor, waarmee je kunt checken hoe jouw website functioneert op verschillende mobiele apparaten. Doe onderzoek naar het waar, wanneer en hoe jouw doelgroep internet gebruikt in de vorm van micro-moments om hier op in te spelen.

Reacties