Sander Wijdemans
19 mei 2014 11:08
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Winkelformule? Optimaliseer je winkelformule met deze 4 tips voor meer omzet!

De crisis heeft een aanzienlijke impact gehad op de detailhandel; het aantal faillissementen loopt op en er is ook steeds meer leegstand te zien. Toch biedt juist een nijpende economische situatie ook kansen. Wie nu actief aan de slag gaat met het optimaliseren van de winkelformule, kan een solide basis leggen voor toekomstige groei.

Wat is je winkelformule?

Niet elke winkel heeft een winkelformule, zelfs niet als er sprake is van een filiaal van een groter bedrijf. In dat geval zijn er vaak wel richtlijnen waaraan de filiaalhouder zich dient te houden, maar dat maakt niet automatisch dat er ook een winkelformule is voor die specifieke vestiging. Voor retailers is het belangrijk om een winkelformule op te stellen.

Een winkelformule is niets anders dan een helder beeld van hoe je met je winkel je producten aan wilt bieden aan de klant. Zo’n formule is opgebouwd uit verschillende onderdelen, die ook wel de 7 P’s (afgeleid van de Engelse termen) genoemd worden: Product, Personeel, Plaats, Prijs, Presentatie, Promotie en Fysieke distributie. Onderin deze blogpost zie je de 7 P’s in een duidelijke Infographic.
Het is belangrijk dat de winkelformule eenduidig is, dat maakt het makkelijker om klanten aan je te binden.

Uitstraling

Winkelinrichting binnen je winkelformuleAls je de winkelformule niet helder op papier hebt, dan is het zaak om daar mee te beginnen. Heb je die wel duidelijk geformuleerd, dan kun je stap voor stap kijken waar verbeterkansen liggen. Die kansen zijn vaak het grootst op het gebied van uitstraling. Als je een winkel hebt waarin je high-end producten verkoopt, maar waar klanten struikelen over de stapels, correspondeert de uitstraling niet met de ‘waarde’ van de producten. Dat kan ten koste gaan van de omzet.

Verkoop je juist extra voordelige producten? Dan kan een heldere winkelinrichting de positieve winkelervaring versterken. Informeer bijvoorbeeld bij Van Aagten Winkelinrichtingen naar de mogelijkheden om de inrichting van je winkel te optimaliseren, om zo meer klanten te trekken en een beter beeld van je winkel neer te zetten. Van Aagten kan ook helpen met de uitvoering.

Personeel

Een ander belangrijk aspect in de winkelformule is het personeel. Het is belangrijk dat je personeelsleden op de hoogte zijn van de winkelformule en deze op een goede manier uit kunnen dragen. Dit geldt op verschillende vlakken: de eigen presentatie, de dienstverlening, maar ook de kennis en ervaring die ten behoeve van de klanten kan worden ingezet.

Promotie

Een sterke uitstraling en goed personeel zijn twee essentiële factoren voor het promoten van de winkel. Als de promotie in lijn is met deze onderdelen, versterkt dat het beeld dat klanten van de winkel hebben, wat kan leiden tot een hogere omzet.
7 P's Marketing uitgelegd
Uiteraard zijn niet alleen deze drie onderdelen van belang, ook de andere 7 “P’s” binnen de winkelformule dienen goed uitgewerkt te worden voor optimaal resultaat. Wie hier regelmatig de tijd voor neemt, zal snel goede resultaten zien en wordt bovendien steeds alerter op kansen om de winkelformule nog meer aan te scherpen en zo nog meer omzet en groei te genereren.

Succes met jouw winkelformule! Ik hoop dat je met deze tips wat kan. Meer MKB tips voor jou als ondernemer zie je in mijn artikel “Bedrijfsprocessen optimaliseren met deze 4 tips” en bij de categorie MKB. Heb je nog vragen of opmerkingen, laat ze hieronder dan achter en je krijgt antwoord.


Reacties