Sander Wijdemans
19 juli 2022 09:37
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Waarom lukt boekhouden niet altijd?

Kleine en middelgrote bedrijven van vandaag hebben toegang tot een groot aantal boekhoudprogramma’s, die het eenvoudiger maken om een nauwkeurige administratie van de geldstromen van je bedrijf bij te houden. Boekhoudsoftware heeft het boekhouden en de administratie voor kleine bedrijven vereenvoudigd. Toch komen boekhoudfouten nog steeds voor, van het verkeerd indelen van een transactie tot het zelf afhandelen van alle boekhoudingen.

Online boekhouden

Toch kan het zo zijn dat boekhouden niet altijd lukt

Sommige boekhoudfouten zijn klein, onbelangrijk, en gemakkelijk te herstellen als iemand in je bedrijf ze ontdekt. Andere zijn echter ernstiger en kunnen de financiële stabiliteit van je bedrijf aanzienlijk beïnvloeden.

Na verloop van tijd kan het gebruik van ondermaatse boekhoudkundige praktijken de realiteit van de financiële toestand van je bedrijf vertekenen. In extreme gevallen kunnen steeds terugkerende boekhoudkundige fouten en boekhoudkundige procedures leiden tot een faillissement of bedrijfsbeheer.

Aannemen dat financiële stroom altijd gelijk staat aan succes

Het kan verleidelijk zijn om elke getekende offerte als inkomsten te boeken in je zzp boekhoudprogramma op het moment dat het zich voordoet, omdat het nieuwe inkomsten voor je bedrijf oplevert. Als je dat doet, kun je echter een onnauwkeurige indruk krijgen van de werkelijke toestand van je bedrijf en het gezonder doen lijken dan het is.

Onvoldoende of onjuiste boekhouding

Praktisch boekhouden vereist dat je alles documenteert. Alles moet in je boekhouding geregistreerd en gecategoriseerd worden, van piepkleine transacties tot enorme uitgaven. Een boekhouding geeft een nauwkeurig, betrouwbaar beeld van de gezondheid van je bedrijf, aan de hand waarvan je kunt vaststellen hoe goed (of slecht) je in een bepaalde periode gepresteerd hebt.

Het opzetten van een solide boekhouding voor je bedrijf is de sleutel tot financiële zekerheid

Van het categoriseren van activa en passiva tot de maandelijkse controle van de rekeningen.

Je bedrijf is volledig verantwoordelijk voor de boekhouding. Handel je alle boekhoudkundige en financiële verantwoordelijkheden van je bedrijf zelf af? Als je een klein bedrijf runt met maar een paar maandelijkse transacties, kan de verleiding groot zijn om je boekhouding zelf te doen in een boekhoudprogramma mkb om geld te besparen.

Hoewel het zelf afhandelen van je bedrijfsboekhouding aanvankelijk een fantastische methode kan lijken om geld te besparen, kan het je bedrijf op de lange duur meer geld kosten. Hoewel het duurder zal zijn om een boekhouder in te huren dan wanneer je je financiën zelf zou afhandelen, zul je uiteindelijk op de lange duur geld besparen.

Wanneer je al je boekhouding zelf doet…

…loop je het risico belastingaftrek te missen waarvan je je eerder niet bewust was en fouten te maken die in je eigen bedrijf moeilijk te zien zijn, maar voor een opgeleide vakman eenvoudig te ontdekken zijn.

Komt het vaak voor dat je bedrijf nieuwe projecten lanceert voordat je de financiële middelen hebt vastgesteld die nodig zijn om elk project te ondersteunen? Een project beginnen zonder een duidelijk idee van hoeveel geld het van je bedrijf zou vergen is een trefzekere manier om veel meer geld uit te geven dan je had voorzien.

Als je niet effectief budgetteert, zal het veel moeilijker zijn voor je bedrijf om een project dat al veel meer kost dan nodig is, in te tomen. Daardoor kan je bedrijf zijn beperkte middelen verspillen aan projecten die geen rendement opleveren.

Reacties