Desiree Machtel-Groen
9 juli 2013 11:04
door Desiree Machtel-Groen
Categorie:
Web Teksten

SEO webteksten versus ‘gewone’ webtekst

Webteksten zijn aan verandering onderhevig de afgelopen jaren. Dit heeft alles te maken met Google en zoekmachinemarketing. Hoe hoog in Google je staat en hoe dit resultaat eruit ziet wordt mede door je SEO webteksten bepaald.

Iedereen wil zijn website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google hebben. Als veruit de populairste zoekmachine heeft Google de touwtjes in handen. Maar zijn SEO webteksten wel zaligmakend? Vanuit mijn ervaring als tekstschrijfster voor websites geef ik hieronder mijn visie waarbij vindbaarheid in de zoekmachine en een fijne, leesbare tekst niet altijd goed samengaan. Hoe ga je daarmee om als je met webteksten bezig bent?

SEO webteksten versus ‘gewone’ webtekst

Bijna alle bedrijven en organisaties hebben een eigen website.
Je kunt gewoon niet meer zonder digitaal visitekaartje. Een website valt of staat met goede content. Onder content versta ik hierbij tekst, beeld en video. Op het eerste gezicht beoordelen mensen een website op lay out en beeld. Deze elementen vallen het eerst op en zorgen voor een bepaalde sfeer. Vervolgens wordt gekeken naar de teksten.

Google kijkt echter eerst naar de achterkant van je website en naar de teksten. Zo bepaalt Google hoe hoog je komt te staan en hoe jouw resultaat getoond wordt. Meta tags, URL’s en zoekwoorden zijn hierbij heel belangrijk. Wat veel mensen echter nog steeds niet weten is dat ze allang niet meer leidend zijn.

Hoe maak ik content en webteksten SEO proof

Het is heel eenvoudig om als leek je website enigszins SEO proof te maken. Onderstaande elementen zijn hierbij belangrijk:SEO

  • Actuele én originele content
  • Foto’s en video
  • Kopjes -> attentiewaarde
  • Linkjes -> verwerkt in de tekst naar pagina’s binnen én buiten de site
  • Gebruik van zoekwoorden in teksten en kopjes

Natuurlijk ben ik de eerste om aan te geven dat echte zoekmachineoptimalisatie veel verder gaat. Er zijn diverse specialisten die je kunnen helpen bij het uitzoeken en verwerken van de juiste woorden en tags. Ik vind het gewoon heel belangrijk dat mensen niet alles inzetten op zoekwoorden. Het maakt je webteksten namelijk onaantrekkelijk voor de bezoeker, degene die je uiteindelijk moet bereiken. Google kijkt erg naar variatie in content.

Zorg daarom juist voor afbeeldingen en video en gebruik vooral tussenkopjes. Dan sla je nog twee vliegen in één klap ook: je leidt mensen eenvoudig door je tekst én de attentiewaarde wordt vergroot, wat de zoekmachine weer oppakt. Zorg er daarnaast voor dat je regelmatig nieuwe teksten toevoegt. Deze “verse” content is zeer belangrijk voor Google. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een blog.

Het is belangrijk dat het originele content is. Iets copy-pasten werkt dus niet én is niet leuk om te lezen voor je bezoeker. En dan heb je de linkjes. Hoe meer pagina’s naar jouw sites doorlinken; hoe belangrijker Google je vindt. Zorg dus dat je in je teksten naar andere pagina’s linkt, zowel binnen als buiten je site. En laat anderen weer naar jou linken door bijvoorbeeld je logo ergens te plaatsen. Ook dit is weer iets dat voor de bezoeker erg gemakkelijk is en goed voor je positie in de zoekresultaten.

SEO anno nu betekent niet alleen beter gevonden worden, maar ook een betere websitebeleving voor je bezoekers!

Zelf loop ik altijd tegen de volgende vraag aan: Webtekstenheeft SEO nut voor mij? Als ik kijk naar mijn opdrachtgevers, geldt dat meer dan negentig procent van hen via via bij mij terecht is gekomen. Ik heb een warm netwerk dat mij – gelukkig – werk gunt.

Wanneer mensen mijn (bedrijfs)naam hebben gehoord, komen ze via DMtekst.nl of via LinkedIn bij mij terecht. In die zin zou het gebruik van zoekwoorden en dergelijke niet noodzakelijk zijn voor mij. Ook ben ik, hoewel ik het nut ervan in zie en zelf ook SEO teksten schrijf, persoonlijk geen grote fan van teksten die gebaseerd zijn op zoekwoorden in plaats van op andere factoren. Het schrijft gewoon anders. Het kost ook meer tijd, SEO teksten schrijven.

Je probeert toch zo goed en natuurlijk mogelijk bepaalde woorden in je tekst te verwerken. Dat is anders dan gewoon vanuit je gevoel schrijven. Op mijn eigen website zorg ik dus voor zoveel mogelijk variatie in mijn content, voldoende linkjes links en rechts en regelmatig een nieuwe blogbijdrage.

En morgen schrijf ik weer gewoon een SEO webtekstje voor mijn opdrachtgever. Het werk gaat natuurlijk ook door!

Reacties