Sander Wijdemans
8 oktober 2018 08:02
door Sander Wijdemans
Categorie:
Direct Marketing

Relatiegeschenken opnemen in marketingmix: 6 redenen

Relatiegeschenken opnemen in marketingmix 6 redenen

Je hebt marktonderzoek gedaan en weet dus waar jouw klanten zich bevinden en hoe je hen het beste kunt bereiken. Vervolgens heb je die informatie vertaald naar de perfecte marketingmix. Relatiegeschenken zijn daarbij vaak – onterecht – een ondergeschoven kindje, terwijl een goedgekozen relatiegeschenk veel impact kan maken. Daarom 6 redenen om relatiegeschenken op te nemen in je marketingmix.

1. De juiste balans tussen online en offline marketing

Een goede marketingmix bestaat uit de welbekende vier P’s: product, prijs, plaats en promotie. Als je deze hebt ingevuld, dan is meteen duidelijk wat het product is, voor welke prijs je het gaat verkopen, hoe je het onder de aandacht gaat brengen en waar het verkocht zal worden. Als het aankomt op de P van promotie, dan is het vooral belangrijk om de juiste balans te vinden tussen online en offline marketing. Denk aan social media, digitale nieuwsbrieven, maar ook aan flyers en beursstands. Natuurlijk houd je daarbij rekening met de doelgroep. Persoonlijke communicatie is een trend die we steeds vaker terugzien. Relatiegeschenken passen perfect bij deze trend, het is bij uitstek een manier om de band met je klanten te versterken. Zeker als de relatiegeschenken een link hebben met je bedrijf en aansluiten bij de voorkeur van je doelgroep. Organiseer bijvoorbeeld een event met bijbehorende online content én een passend relatiegeschenk. Op die manier voelen klanten zich bijzonder en betrek je hen beter bij jouw merk.

2. Een relatiegeschenk versterkt je mailing

Een veel gebruikte vorm van offline communicatie is het toesturen van een direct mailing, brief, flyer of brochure aan (potentiële) klanten. Veel hiervan belandt helaas in de papierbak, soms zelfs ongelezen. Zonde van alle tijd, geld en moeite die je erin steekt. Wanneer je echter een klein geschenk toevoegt, bijvoorbeeld een pen, sleutelhanger of memoboekje, dan is de kans een stuk groter dat de mailing daadwerkelijk geopend en gelezen wordt. De ontvanger ziet en voelt het cadeautje al in de envelop zitten en zal doordoor sneller geneigd zijn om de envelop te openen. Omdat de ontvanger ook wil weten waar hij of zij het cadeautje aan te danken heeft, wordt je mailing beter gelezen. Sterker nog, 61% van de ontvangers zegt aangemoedigd te worden om de producten of diensten van het bedrijf waarvan ze een relatiegeschenk hebben ontvangen te gaan bekijken.

3. Relatiegeschenken hebben een grote attentiewaarde

Het zal je wellicht niet verbazen dat een bedrijf beter onthouden wordt, als mensen er regelmatig mee in contact komen. Voor het ene bedrijf is dit eenvoudiger, dan voor het andere bedrijf. Als je bijvoorbeeld veel personeel op de weg hebt, dan is de kans groot dat mensen regelmatig geconfronteerd worden met de bedrijfsauto’s. Ook het sponsoren van grote evenementen in de regio kan een goed idee zijn om meer naamsbekendheid te creëren. Maar wist je dat een relatiegeschenk eenzelfde effect kan hebben? Promotionele producten die bedrukt zijn met jouw bedrijfslogo en regelmatig gebruikt worden, zorgen voor een grotere naamsbekendheid en attentiewaarde. Kies je relatiegeschenken daarom slim. Een bedrukte paraplu zorgt er bijvoorbeeld niet alleen voor dat de ontvanger jouw bedrijf beter onthoudt, maar levert je ook op straat extra zichtbaarheid op.

4. Mensen ontvangen graag relatiegeschenken

Wie houdt er niet van cadeautjes? De kans dat een relatiegeschenk in de prullenbak verdwijnt is dan ook erg klein. Bijna de helft van de mensen geeft zelfs aan dat ze vaker relatiegeschenken zouden willen ontvangen. Wist je dat 58% van de relatiegeschenken zelfs langer dan een jaar gebruikt wordt? Kantoor- en keukenartikelen zijn daarbij het populairst. Een relatiegeschenk is daarom altijd een schot in de roos. Een geschenk geeft de ontvanger namelijk een goed gevoel en dit straalt positief af op jouw merk of product. Dit in tegenstelling tot andere vormen van reclame die vaak als opdringerig of irritant worden beoordeeld.

5. Een uniek relatiegeschenk is zeer gewild

Wil je echt indruk maken bij je klanten en relaties, zorg dan voor relatiegeschenken die nog lang herinnerd worden. Hoe origineler en exclusiever, hoe beter. Denk aan bedrukte, branche gerelateerde geschenken met een unieke waarde. Werk je in de IT en staat duurzaamheid hoog in het vaandel? Dan is een bedrukte houten USB-stick bijvoorbeeld een leuk idee, terwijl in de bouw een gepersonaliseerde gereedschapsset vast en zeker in de smaak zal vallen. In de retail is het al langer gebruikelijk om klanten bij de aankoop van een specifiek product of bij een bepaald bedrag te belonen voor hun aankoop met een extra cadeautje. Denk bijvoorbeeld aan proefartikelen, luxe samples of bedrukte promotieartikelen. In sommige gevallen is een relatiegeschenk zelfs zo populair dat het een heus collectors item wordt. De Delfts blauwe huisjes van KLM of de Pirelli-kalender zijn daar goede voorbeelden van.

6. Trouwe klanten worden graag beloond

Relatiegeschenken zijn natuurlijk ideaal om nieuwe klanten aan je te binden, maar vergeet ook je trouwe klanten niet. Klantloyaliteit verdient ook zeker aandacht in je marketingmix. Je wilt immers dat deze klanten nog lang klant bij je blijven. Bovendien zijn het de ultieme ambassadeurs van je bedrijf. Mond-op-mond reclame is nog steeds een van de effectiefste manieren om nieuwe klanten te werven. Beloon trouwe klanten dus zo nu en dan met een leuk relatiegeschenk. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een spaarsysteem. Afhankelijk van je bedrijf kun je kiezen voor een online spaarsysteem, bijvoorbeeld bij een webshop, of een offline systeem waarbij je klanten stempels of zegels sparen die ze later kunnen inwisselen. Ook kun je bestaande klanten belonen met korting of een leuk cadeau als ze nieuwe klanten aandragen.

Neem daarom vandaag nog relatiegeschenken op in je marketingmix

Een slimme marketeer kijkt natuurlijk naar het totaalplaatje waarbij ieder bedrijf en iedere klant weer anders is. Ook is de perfecte marketingmix geen statisch gegeven, maar onderhevig aan verschillende invloeden, trends en ontwikkelingen. Het is een hele kunst om je strategie hierop aan te passen. Een creatieve invulling van het marketingbudget is daarbij essentieel. Zo kunnen bepaalde relatiegeschenken onderdeel vormen van een kortlopende actie of campagne, maar ze kunnen ook meer duurzaam ingezet worden. Bijvoorbeeld als uniek cadeau of beloning. Bovendien hoeven relatiegeschenken niet altijd duur te zijn. Voor minder dan een euro heb je al een persoonlijk keycord, sleutelhanger of pen. Stuk voor stuk artikelen die weinig kosten, maar toch heel populair zijn. Hoeveel budget je ook hebt en welke plaats je je relatiegeschenken ook geeft in jouw marketingmix, het is een investering die zich dubbel en dwars terugbetaalt in de vorm van blije en trouwe klanten.

Reacties