Hans van Schip
13 augustus 2013 08:31
door Hans van Schip
Categorie:
Affiliate Marketing

Plaats NoFollow links in widgets en infographics

Gisteren plaatste Google’s Matt Cutts een video waarin hij de vraag beantwoordde of er standaard een rel=”nofollow” oftewel een NoFollow link in een widget of infographic meegestuurd dient te worden.

De vraag was of je de plaatsing van een NoFollow link overlaat aan de webmaster die het plaatst op zijn website of dat je de rel=”nofollow” zelf standaard meestuurt in de embedded code die je meegeeft. Als je zelf weleens een infographic of widget aanbiedt, moet je hier rekening mee houden!

Het antwoord van Matt Cutts was duidelijk. Als je infographics of widgets distribueert raadt hij aan om inderdaad een NoFollow in de widget- of infographic-code mee te sturen. Hij zei letterlijk:”I would recommend a NoFollow, especially on widgets.”

Waarom een NoFollow link oftewel rel=”nofollow”

De meeste mensen die een widget of infographic opnemen in hun website realiseren zich helemaal niet wat zij allemaal plaatsen op hun website naast infographic of de functionaliteit van de widget die zij opnemen in een pagina op de website.

Als je bijvoorbeeld een widget plaatst met het doel een poll op te nemen in jouw website, dan kan daar een link naar de poll website opgenomen zijn zonder een NoFollow op die link. Google adviseert de maker van de widget of infographic om een nofollow aan de link mee te geven die zij opnemen in de code zodat de webmaster van de website die het plaatst geen PageRank doorgeeft zonder dit te weten.

Een link in een widget heeft natuurlijk niet altijd dezelfde waarde als een redactionele link, aldus Google. Dit vind ik persoonlijk vreemd omdat iemand die een widget of infographic gebruikt mijns inziens toch duidelijk aangeeft dat hij er een “deelbare” waarde aan toekent zoals Google tegenwoordig belangrijk vindt. Het is tenslotte meestal een extra service of hulp en niet de core business van degene die het weggeeft.

Waar is de NoFollow link ook alweer voor bedoelt?

Met het antwoord van Google wil Google de keuze of het wel of niet commercieel is liever overlaten aan de webmaster die het plaatst, maar de vraag is of die dat kan beoordelen. Mijns inziens kan die beoordeling toch beter bij de ontwikkelaar van de widget of infographic liggen. Laat die maar aangeven of het een losse service is of een ondersteuning naar hun verkoop, oftewel een “verkapte” advertentie. Om die namelijk duidelijk te onderscheiden is toch de rel=”nofollow” bedoelt.

Over het algemeen geef ik niet snel mijn eigen mening. In dit geval doe ik dat wel omdat ik benieuwd ben wat jullie ervan vinden. Laat het mij alsjeblieft weten door een reactie of mailtje.

De hele video over de NoFollow link van Matt Cutts

Reacties