Sander Wijdemans
30 augustus 2020 15:04
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Mobiel solliciteren: hoe maakt u uw bedrijf klaar voor het nieuwe werven

De grenzen tussen tablet, laptop en smartphone worden steeds vager. Met internet, camera en zelfs tekstverwerkingsprogramma’s op elk toestel wordt de noodzaak om thuis de computer aan te slingeren steeds kleiner. Dit veroorzaakt een trend: mobiel solliciteren. Een groeiend aantal mensen laat de desktop chterwege en kiest ervoor om een nieuwe baan te regelen vanaf het gemak van de bank, met hun mobiele telefoon in de hand. Dit solliciteren via smartphone zorgt echter voor nieuwe uitdagingen. Is uw website al klaar voor mobiel solliciteren? Wij gaan alle valkuilen langs voor een eenvoudige plan van aanpak.

De juiste vacatures

Draag zorg voor een goede navigatie op uw website. Via duidelijke knoppen en de juiste filteropties worden bezoekers zo begeleid in zijn of haar ‘sollicitatiejourney’. De meeste bezoekers zullen echter automatisch naar de link ‘vacatures’ in de footer van uw pagina zoeken, indien de menubalk dit niet al toont.

Denk ook hier aan de doelgroep. Het is minder prettig om lange teksten via een mobiel te lezen. Bij ons heeft u al eerder gelezen hoe u goede teksten schrijft, maar ook voor vacatures gelden die tips. Voor de mobiele websitegebruiker staat snelheid en een duidelijk overzicht centraal. Schrijf de vacaturetekst met dit in het achterhoofd: maak de tekst kort en duidelijk.

Wilt u foto’s of video in uw vacature zetten? Controleer dan ook dat deze mobiel afspeelbaar zijn.

Zorg voor een responsive website

Wellicht is het herkenbaar: u opent een webpagina op uw mobiel en moet eindeloos scrollen, zonder te vinden wat u zoekt. Een responsive website voorkomt dit. Dit houdt in dat een website zich automatisch aanpast aan het scherm waarmee de bezoeker de website bekijkt. Uw beheerder kunt u hier meer over vertellen, hoewel een goede partij dit als het goed is al eerder voor u geregeld heeft.

Bent u een kleinere organisatie of beheert u uw eigen website? Heeft u hierbij zelf de site gemaakt middels bijvoorbeeld een (gratis of betaalde) WordPress template? De meeste fatsoenlijke templates anno nu hebben het responsive design reeds ingebouwd.

Het solliciteerproces

Goed, de bezoeker heeft de droomvacature gevonden. Nu wordt het belangrijk dat het solliciteren gemakkelijk is gemaakt. Veel partijen zullen onderaan de vacaturetekst vragen om een cv en motivatiebrief in te zenden via een specifiek emailadres. Dit is uiteraard de meest eenvoudige manier. Dit zorgt er echter voor dat de sollicitant naar andere schermen over moet schakelen en van uitstel komt afstel.

Het meest gebruiksvriendelijk is om een sollicitatieoptie in uw website in te bouwen: deze directe ‘call to action’ zorgt voor meer sollicitaties. Via een formulier kan de sollicitant de motivatietekst intikken en een cv als bijlage toevoegen, dat direct in uw emailadres terecht komt. Maakt de motivatietekst een verplicht invulveld. Na het invullen is het mogelijk een automatisch bericht te laten zien, dat zij binnen een x-aantal werkdagen reactie kunnen verwachten.

Dit vormt echter een laatste uitdaging: niet elke werkzoekende zal een cv op de smartphone hebben staan. Voor dit probleem kan LinkedIn een oplossing bieden: tenslotte is dit profiel de online versie van een cv. Biedt daarom de optie aan sollicitanten om een link naar hun LinkedIn-profiel achter te laten.

Mobiel solliciteren is de toekomst: of het nu via telefoon of tablet is, vooral de jonge talenten die bij uw bedrijf willen starten kiezen steeds vaker voor deze manier. Wees er daarom tijdig op voorbereid!

Reacties