Sander Wijdemans
13 oktober 2020 10:52
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Het belang van digitale marketing in de B2B voedingsmiddelenindustrie

Het valt tegenwoordig niet mee om producten online op te laten vallen. Alle bedrijven hebben wel een website en zetten social media in. Er wordt zeker in de B2C hard gewerkt aan online activatie. In de B2B sector is dit echter nog maar weinig conversiegericht en liggen veel kansen.

Het belang van digitale marketing in de B2B voedingsmiddelenindustrie

E-commerce in de voedingsindustrie

Een online verkoopkanaal biedt veel kansen voor de voedingsmiddelenindustrie. Producenten zijn vaak terughoudend omdat ze bijvoorbeeld bederfelijke producten verkopen. Deze producenten kunnen het zich niet veroorloven om deze producten vlak voor, op of zelfs na de houdbaarheidsdatum te bezorgen. Daarbij hebben veel producten te maken met fluctuerende prijzen waardoor producten het idee hebben dat het te veel tijd en werk kost om de website actueel te houden.

Het verstrekken van nauwkeurige productinformatie is dus essentieel in de voedingsmiddelenindustrie. Klanten moeten altijd actuele en correcte informatie krijgen, onafhankelijk van het verkoopkanaal. Juist hier biedt e-commerce vele mogelijkheden. Door alle bedrijfsinformatie en data op te slaan in het ERP systeem wordt real-time informatie optimaal ingezet. Door het online kanaal vervolgens met het ERP-systeem te integreren, vermindert de kans op fouten die kunnen ontstaan wanneer diverse systemen met elkaar samenwerken. Daarnaast zijn er verschillende online platformen specifiek voor zakelijke verkopers in de voedingsmiddelenindustrie.

Digitale marketing voor B2B merk awareness

“Veel merken hebben een retail brand dat zeer bekend is en waar veel aandacht aan wordt besteed. Het branden van het professionele merk blijft in veel gevallen hierop achter, terwijl ook de horecaprofessional zich veelvuldig online oriënteert. Door gebruik te maken van de juiste tools en kanalen, kan zo ook het bedrijf achter de retail brands naamsbekendheid krijgen. Onthoud: achter ieder bedrijf zit een mens, die net als ieder persoon Google gebruikt als primaire informatiebron,” stelt Anne Regtop, redacteur bij het online portaal supplementguide.nl dat zowel B2C als B2B klanten aantrekt.

Leads verzamelen

Door in te zetten op online bereik wordt er een nieuwe groep bereikt met potentieel interessante klanten, de leads. Deze prospects zijn niet altijd groot genoeg om te bezoeken, maar wel kan er een begin gemaakt worden aan de zakelijke relatie door bijvoorbeeld alle leads in te laten schrijven voor een mailing of een white paper te schrijven die ze kunnen downloaden. In dit stadium wordt veel informatie verstrekt zonder hier wat voor terug te willen. 

Met traditionele marketing wordt dit genereren van relevante leads niet of minder bereikt. Door de juiste online conversie-elementen in te zetten worden online bezoekers gestimuleerd om hun gegevens achter te laten. Door zo vroeg mogelijk data te gaan verzamelen, krijg je steeds meer inzicht in je klanten en zie je welke organisatie de website heeft bekeken door de juiste tools in te zetten. 

Concurrentie voorblijven

In de B2B voedingsmiddelenindustrie is online marketing voor veel bedrijven nog niet volledig geïntegreerd in de marketingmix. Door in te zetten op naamsbekendheid, integratie van systemen op de online kanalen en het verzamelen van leads liggen hier vele kansen voor food-bedrijven. 

Reacties