Chelsea Bosters
3 december 2013 12:18
door Chelsea Bosters
Categorie:
Marketing

Google Trends uitleg: specifieke zoekresultaten voor bedrijfsdoeleinden

Google Trends is een fantastisch hulpmiddel om trends te spotten en te onderzoeken in welke mate zoektermen populair zijn en of daar een groei of afname in te zien is.

Daarnaast kun je in Google Trends 2 verschillende zoekwoorden in een grafiek naast elkaar zetten om te zien wat de verschillen zijn in populariteit (VB: FC Barcelona VS Real Madrid en Marketingfacts VS Adformatie).
Met Google Trends beschikt Google zo naast Google Analytics, Google Adwords en Google Webmaster tools over nog één fantastische marketingtool.

Specifieke zoekresultaten verkrijgen

Google gaat er aardig ver mee. Alle zoekresultaten vanaf 2004 zijn in Google trends verwerkt. Zoals de titel doet vermoeden is er ook veel lol mee te beleven, maar daar zal ik in deze blog niet over schrijven. Dit voorbeeld geef ik alleen om te laten zien dat echt alle zoekwoorden mogelijk zijn. Google Trends geeft de mogelijkheid om landspecifiek en wereldwijd in te schatten welke trends er ontstaan. Daarnaast kun je ook bepaalde periodes selecteren.

Al deze mogelijkheden, en nog meer, kun je selecteren in ‘Filters’ om zo diep te gaan als je zelf denkt nodig te hebben. Doordat Google de zoekwoorden op ‘Non provided’ heeft gezet in Google Analytics verwacht ik dat Google Trends binnen de kortste keren nog meer mogelijkheden krijgt om toch wat zoekwoorden los te kunnen krijgen als bedrijf zijnde.

Gebruik Google Trends voor bedrijfsdoeleinden

Google Trends screenshot

Google Trends

Hier zal het voor de meeste lezers toch over gaan, de mogelijkheden als bedrijf zijnde met Google Trends. Doordat je eigenlijk over alle zoekwoorden (Mits genoeg zoekresultaten – Later meer) resultaat kan ontvangen kun je perfect zien of er een groei of daling van de interesse over het betreffende onderwerp is.

Wanneer je een webshop hebt in speelgoed is het interessant om uit te zoeken of ‘Houten speelgoed’ anno 2013 weer of nog trending is. Door de zoekresultaten te specificeren op land en periode kun je precies zien of er een trend te zien is in de laatste periode. Ook kun je zien in welke provincie en zelfs welke plaats dit zoekwoord het meest wordt gezocht. Door hierboven op ‘Houten speelgoed’ te klikken zie je een mooi voorbeeld.

Deze functies in Google trends bieden natuurlijk mogelijkheden:

Trends vroegtijdig opmerken

Een paar jaar geleden begon dubstep steeds bekender te worden. De zoekresultaten laten dit ook zien. Begin 2013 kwam er echter een einde aan en zakt het langzaam weer in. Dit kan heel belangrijk zijn voor een evenementenorganisatie.

Inspelen op Trends

Inspelen op trends is natuurlijk een effectieve methode om periodiek meer leads te genereren, bezoekers te krijgen, etcetera. Als voorbeeld: Wanneer bepaalde onderwerpen of producten in het nieuws zijn.

Om heerlijk luchtig af te sluiten. Google Trends biedt de mogelijkheid om grafieken te zien van werkelijk elk zoekwoord. Nadat een kennis van mij deze marketingtool door een tip van mij aan het uittesten was met diverse zoekwoorden kwam hij erachter dat het woord ‘Omasex’ wereldwijd veruit het meest werd gezocht in Nederland. Schokkend kwam hij mij dit vertellen.
Voor als je het nog niet begrijpt(No offense), overigens een Nederlandstalig woord 😉 Hoe hij überhaupt op het idee kwam om hier op te zoeken is mij een raadsel!

Lezersvraag: Ben jij al bekend met Google Trends?
laat het ons dan weten in de reacties en deel je bevindingen.

Reacties