Hans van Schip
12 juni 2014 11:21
door Hans van Schip
Categorie:
Marketing

Google Mijn Bedrijf? Google+ Pagina en Google Places is nu Google Mijn Bedrijf! Alle info hier.

Google+ pagina, Google Lokaal of Google Places? De vraag als je met lokale vindbaarheid bezig was. Nu is er Google Mijn Bedrijf!

Die verwarring over de verschillen tussen Google+ Lokaal, Google+ Pagina’s en gerelateerde Google producten is voorbij met het gisteren gelanceerde “Google Mijn Bedrijf”.
Er is al regelmatig geschreven over lokale vindbaarheid op dit blog in de categorieën SEO en SEA. Verschillende strategieën zoals je die toepaste binnen jouw ZoekmachineMarketing krijgen nu te maken met het nieuwe Google Mijn Bedrijf.

Bij de lancering gisteren verscheen er direct een uitgebreide post over Google Mijn Bedrijf op het Google Blog. Hieronder geef ik een korte samenvatting en toelichting.

Wat Is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is de samenvoeging van Google+ Lokaal en Google+ Pagina’s. Google neemt alle goede en positieve eigenschappen van beide producten en stopt dit nu in één product; Google Mijn Bedrijf. De lancering van Google Mijn Bedrijf is de grootste lancering van Google voor midden- en kleinbedrijf wereldwijd.

Voor lokale vindbaarheid binnen jouw ZoekmachineMarketing zal Google Mijn Bedrijf nu de oplossing zijn, tenminste… als je beter lokaal vindbaar wilt zijn. Google Mijn Bedrijf heeft alle functionaliteit van Google+ Lokaal en alle functionaliteiten van Google+ Pagina’s.

Waarom Google Mijn Bedrijf?

Natuurlijk was Google alle onduidelijkheid voor bedrijven, maar vooral ook voor bezoekers van Google zelf ook zat. Met de start van Google Mijn Bedrijf wil de zoekmachine mogelijk maken dat je jouw bedrijfsinformatie op één plek naar buiten kan brengen. Mooi voor bezoekers en makkelijk voor bedrijven. Nu was ik zelf ook even het spoor bijster toen ik voor het eerst de nieuwe en automatisch aangemaakte (updated)accounts zag, maar de uitleg op de startpagina van Google Mijn Bedrijf en de automatische rondleiding als je jouw account ingaat maken snel een hoop duidelijk.

Google zegt zelf in hun bericht op het Google Blog het volgende over de verschillen tussen Google Mijn Bedrijf, Google Places Zakelijk en het dashboard voor Google+ pagina’s:

  • Update al jouw informatie voor Google zoeken, Google Places Zakelijk en Google+ Pagina’s op één plek om het voor bezoekers makkelijk te maken om in contact te komen en alles over jouw bedrijf te vinden.
  • Voeg foto’s van jouw bedrijf toe en een “virtuele tour” door jouw bedrijf om klanten te laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt.
  • Verbind jezelf en connect met klanten en fans door nieuws, evenementen en andere belangrijke informatie te delen op jouw Google+ Pagina.
  • Blijf op de hoogte van beoordelingen die je via het gehele web ontvangt en reageer op geplaatste beoordelingen via “Reviews”.
  • Begrijp beter hoe mensen je zoeken en interactie maken en door gebruik van Google Insights en integratie met Google Adwords.
  • Beheer al jouw informatie onderweg met de Google Mijn Bedrijf Android-App en de iOS-App. Deze laatste wordt binnenkort gelanceerd.

Bij de veelgestelde vragen op de startpagina voegt Google daar nog wat aan toe:

  • Als u eerder Google Places Zakelijk of het dashboard voor Google+ pagina’s heeft gebruikt om uw bedrijfsinformatie te beheren, is uw account automatisch geüpgraded naar Google Mijn Bedrijf. Met Google Mijn Bedrijf is het gemakkelijker dan ooit om bedrijfsgegevens bij te werken op Google Zoeken, Maps en Google+.
  • Google Mijn Bedrijf vormt een aanvulling op uw bestaande website door een openbare identiteit en aanwezigheid voor uw bedrijf te creëren op Google. De informatie die u opgeeft over uw bedrijf, kan worden weergegeven op Google Zoeken, Maps en Google+.

Aan de slag met google Mijn Bedrijf

Nu wil je natuurlijk direct zien wat deze wijziging voor jou betekent. Ga naar de startpagina van Google Mijn Bedrijf waar je alle uitgebreide info krijgt en na inloggen via de rondleiding jouw accounts en nieuwe account kan bewerken.

Google Mijn Bedrijf startpagina.

Bekijk ook hoe je gemakkelijk toegang hebt tot foto’s en de Google Maps Business View Editor. Als je daar op Aan de slag klikt, wordt je direct geholpen met een aantal gecertificeerde fotografen in de buurt die het eenvoudig regelen voor je.

De voormalige Google Places Bulk-uploader noemt Google “Google Mijn Bedrijfslocaties”. Je kan hiermee de gegevens van 10, of meer, locaties beheren van hetzelfde bedrijf. Via de automatische pop-up met meer informatie over de nieuwe bulk-upload mogelijkheid wordt het je snel duidelijk. Als je overigens minder dan 10 locaties beheert doe je dat nu ook eenvoudig daar.

Veel succes met alle wijzigingen en nieuwe functies in Google Mijn Bedrijf. Wanneer je vragen hebt, mag je altijd een bericht sturen. Beter is nog om jouw vraag of opmerking hieronder te plaatsen zodat iedereen er nog wat van opsteekt 😉


Reacties