Chelsea Bosters
11 maart 2013 14:03
door Chelsea Bosters
Categorie:
Facebook

Facebook: Tips voor een professionele bedrijfspagina

bedrijvenpagina Facebook

voorbeeld van een bedrijvenpagina op Facebook

In navolging van de basic tips die ik in een eerdere post op dit blog gaf voor Twitter zal ik nu ook voor het gebruik van Facebook als bedrijf een aantal tips geven.

Ondanks het feit dat er veel bedrijven actief zijn op zowel Twitter als Facebook vallen de resultaten daar flink tegen. Het probleem zit vaak in de hoeveelheid en soort van shares, updates en likes die door het bedrijf geplaatst worden. Veel bedrijven gooien heel de pagina vol met producten of acties met mooie prijzen, maar daar bereik je niets tot weinig mee.

Hieronder 8 tips om een kwalitatief betere Facebook-pagina te krijgen!

 

1. Facebook is een leuke bijkomstigheid, geen doel!

Wanneer je een eigen bedrijf hebt is het handig een Facebook-pagina op te richten. Hiermee kun je contact houden met je klanten en doorgroeien. Onthoudt wel dat het maar een extra middel is om te bereiken wat je wilt en niet het doel dat je wilt bereiken! Stel dus je klanten centraal en niet je product. Zo zul je zien dat je er veel uit kan halen en dat je er een krachtig middel bij hebt.

2. Post niet te vaak en post gericht

Bedrijven zien vaak niet in dat hun berichten heel irritant kunnen zijn. Vele bedrijven prijzen zich aan op Facebook d.m.v. leuke aanbiedingen en interessante producten. Onthoud dat Facebook geen online folder is maar een kanaal om contact met je klanten te hebben. Daarom is het belangrijk te posten over BELANGRIJKE onderwerpen. Hieronder vallen o.a. algemeen nieuws en info mbt het soort diensten of producten, evt. de mogelijkheid tot het downloaden van de folder, belangrijke bedrijf wijzigingen, kortingsacties(niet te vaak) en nieuwe producten. Doe dit wel zo dat het niet te langdradig word. Mensen moeten aangetrokken blijven!

3. Maak infographics en update foto’s

Een plaatje zegt 1000 keer meer dan woorden. Daarom is het ook voor het publiek fijner om een foto up te loaden in plaats van een hele tekst. Een foto spreekt mensen meer aan en hier zien mensen ook makkelijker waar het over gaat. Daarnaast wordt een foto sneller gedeeld(Door een persoon naar zijn publiek gestuurd) waardoor je een groter publiek bereikt.

4. Beantwoord de klant zijn vraag

Wanneer een persoon een vraag of klacht heeft en op FB zet, beantwoord je die zo snel mogelijk. Bij klachten biedt je jouw excuses aan, leg je het probleem vast en neem je zonodig contact op met genoemde om te kijken of het op te lossen is. Dit is immers het doel van social media: Interactie met het publiek, transparant en opnbaar.

5. Ga geen publieke discussies aan

Wanneer een klant een vraag of klacht heeft geef je netjes antwoord en ga je privé verder met de persoon voor de oplossing. Het is namelijk over het algemeen niet netjes om informatie van de klant te openbaren. Daarna samen wel de oplossing voor of tevredenheid van de klant plaatsen, eventueel in overleg met die klant. Discussies wint niemand dus ook discussies met klanten brengen je alleen maar schade aan!

6. Verwijder nooit een reactie van een klant

Wanneer een klant een klacht of vraag heeft verwijder je deze nooit. Dit kan verontwaarde gezichten opleveren en daarnaast kan iemand een publieke discussie beginnen die binnen no-time over heel Facebook wordt verspreid. Dat is niet de bedoeling! En daarom beantwoord je netjes de vragen van klanten, ook al zijn ze nog zo negatief! Tip: Wanneer de klacht(woordengebruik etc.) in strijd is met jullie huisregels verwijder je de klacht natuurlijk wel! Geef dit dan wel duidelijk aan in de redenen, of overige reakties.

FaceBook reakties

Een onbeantwoorde reaktie op FaceBook

7. Acties: Biedt nooit wat je niet kan bieden.

Veel bedrijven zijn wanhopig op zoek naar meer volgers. Je ziet vaak genoeg acties langskomen van bedrijven(waar je nog nooit van hebt gehoord) waarin je een vakantie kan winnen of kaartjes voor bijv. de Efteling. Vaak wordt hier veel op gereageerd en deze actie word vaak gedeeld. Want ja, wie wil nu immers niet op vakantie? Wanneer ik dan op deze pagina kijk zie ik vaak minder dan 300 volgers. Een publiciteitsstunt noem ik het dus. Maar wanneer de vakantie is weggegeven komt het bedrijf er al snel achter dat het weinig tot niets heeft opgeleverd(vooral niet in vergelijking met de kosten voor de uitgegeven prijs)

8. Plaats de Facebook button op je site.

Wanneer je de Facebook button(evenals de Twitter button) op je website plaatst zul je meer likers krijgen en dus meer interactie. Je kan dat dan best aan een actie hangen bijv: Volg ons nu op Facebook en krijg 10% korting. Daardoor zullen je likes gestaag groeien! Een actie ook die je altijd waar kan maken en die je ook niet meer gaat kosten dan het oplevert.

Als laatste:

Stel jouw publiek centraal en niet het product! Klanten vinden het fijn om belangrijk te zijn en mee te kunnen doen aan kortings acties, snel antwoord te krijgen etc.

Daarom: Stel vooraf je doelen, maak een plan en vooral… Stel je klanten tevreden, later zul je zelf tevreden zijn! 😉

Reacties