Sander Wijdemans
20 oktober 2020 20:32
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Een aardigheidje voor je medewerkers

Als bedrijf kun je niet zonder je medewerkers. Zij verrichten een groot deel van het werk, zijn niet zelden het visitekaartje naar de buitenwereld en zorgen er kortom voor dat je bedrijf goed blijft draaien. Of het nu gaat om een kleine onderneming, met minder dan tien personeelsleden, of om een groot bedrijf, met honderden of zelfs duizenden werknemers, het is belangrijk dat iedereen zich gewaardeerd voelt. Er zijn tal van manieren waarop je dat als werkgever kan uiten, waarbij een kleine attentie net zo waardevol kan zijn als een groot gebaar.

Een aardigheidje voor je medewerkers

Zo nu en dan een extraatje

Mensen die dag in dag uit hun werk doen, voor jouw bedrijf, doen dat natuurlijk niet zonder reden. Ze worden ervoor betaald, en zijn vanwege het arbeidscontract dat ze zijn aangegaan simpelweg verplicht om hun werk te doen zo lang ze bij je in dienst zijn. Je mag dus van hen verwachten dat zij hun best doen, ook als je hen daar niet extra voor beloond. Dat neemt echter niet weg dat nooit eens een complimentje uitdelen, nooit je personeel eens positief verrassen wel een slechte invloed kan hebben op de sfeer binnen een bedrijf. Mensen willen zich graag gewaardeerd voelen, en daarvoor is iets meer nodig dan een maandelijkse uitbetaling van hun salaris.

Het is dus goed om erkenning te geven aan mensen die extra hard hebben gewerkt om een bepaalde klus te klaren. Eens een compliment uit te delen aan een afdeling waar het werk altijd gesmeerd loopt, zonder dat de medewerkers erg opvallen. Om regelmatig te tonen dat je ziet wat men allemaal doet voor het bedrijf, en dat je daar dankbaar voor bent. Dat verdienen je medewerkers, die zich iedere dag opnieuw inzetten. Hen zo nu en dan eens verrassen met een klein extraatje kan ook goed in het rijtje manieren om hen erkenning te geven passen.

Het gaat om het gebaar

Wil je je personeel verrassen met iets leuks, een aardigheidje waarmee je laat zien dat je hen waardeert, dan gaat het meer om het gebaar dan om de inhoud. Wat niet betekent dat de inhoud er niet toe doet, want de keuze voor een verkeerd aardigheidje kan desastreus uitpakken. Mensen bedanken voor hun inzet en ze trots een balpen of sleutelhanger cadeau doen? De kans is groot dat de boodschap dan slecht overkomt.

Beter is het om iets te kiezen waar mensen ook echt iets aan hebben. Een Dopper van Maxilia bijvoorbeeld, een drinkflesje dat men thuis, onderweg of op de werkvloer kan gebruiken. Deze kan je ook nog eens laten bedrukken met het bedrijfslogo. Werkt een deel van je personeel buiten, of stimuleer je mensen om op de fiets naar het werk te komen? Dan kan het leuk zijn om aan het begin van de winter bedrukte mutsen uit te reiken. Een klein aardigheidje, maar wel eentje waarmee je laat zien dat je met je mensen meedenkt en oog hebt voor hun situatie.

Reacties