Melissa Gerards
16 november 2017 08:38
door Melissa Gerards
Categorie:
MKB-nieuws

Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop

Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoopMaastricht, 15 november 2017 – Over het effect van digitalisering opmaatschappelijke structuren en ondernemings-processen wordt momenteel veel gediscussieerd. Dit controversiële onderwerp stond ook centraal tijdens de 5e Mercateo Executive Summit, die vorige week plaatsvond in Berlijn. Vertegenwoordigers uit de wetenschap, consultancy en politiek, alsmede welbekende bedrijven waren het met elkaar eens – de digitale toekomst plaatst mensen op een nieuwe manier in het middelpunt van waardecreatie door inkoop.

De mens wordt niet ‘weggedigitaliseerd’

Automatisering, blockchain, big data – innovaties en optimalisatietools veranderen bedrijven en hun bedrijfscultuur. Digitale processen zorgen voor een grotere efficiëntie in de hele waardeketen. Wordt de mens hierdoor in de toekomst ‘weggedigitaliseerd’? “Machines kunnen niet alles, zelfs zij moeten bediend worden”, verklaarde Klaus Pause, expert in Change Management en directeur bedrijfsoplossingen bij de Adidas groep, op de Mercateo Executive Summit. “Hoe meer machines het niet-waardetoevoegende werk overnemen en de kans op mogelijke risico’s verkleinen, des te effectiever kunnen mensen zich concentreren op communicatie en relaties. Digitalisering hoeft ons niet bang te maken, maar zal het ons juist motiveren om mee te ontwikkelen”, is Pause overtuigd. Deze ervaring heeft hij opgedaan in functies bij verschillende ondernemingen, die hij in het verleden heeft vervuld. Naar zijn mening moeten werknemers in ondernemingen altijd worden overtuigd van digitaliseringsprocessen. Als dit mislukt, zijn dergelijke projecten zelden succesvol.

Digitale platforms als oplossing voor de paradox van standaardisering versus diversiteit

Met de vraag over hoe digitalisering, en in het bijzonder digitale platforms, de mens kunnen dienen als krachtige tools, houdt ook Mercateo oprichter Sebastian Wieser zich al jaren bezig. Hij maakte een eenvoudige berekening: “Op een platform groeit het aantal voordelen voor het individu naargelang het aantal gebruikers groeit”. Wieser beschrijft hiermee het basis idee achter het nieuwe B2B-netwerkplatform Mercateo Unite, dat ’s avonds aan de genodigden werd gepresenteerd. Met dit nieuwe platform stelt Mercateo de directe relatie tussen aanbieder en inkoper centraal. Als neutrale infrastructuur wordt Mercateo Unite flexibel via interfaces geïntegreerd in inkoopsystemen en processen van klanten. “Het interfaceconcept van een platform bepaalt hoeveel ruimte gebruikers hebben voor hun eigen creatieve toepassingen en uitbreidingen – vooral in de wereld van inkoopprocessen is er een enorm potentieel aanwezig en Mercateo Unite is hierop afgestemd”, aldus Wieser. Dit biedt gebruikers een krachtige oplossing die capaciteit creëert voor wat in de toekomst belangrijk blijft: het onderhouden van persoonlijke netwerken en contacten.

Met de aankondiging van de samenwerking met SAP Ariba in juni dit jaar, trok het nieuwe platform ook internationaal de aandacht. Tony Alvarez, Senior Vice President SAP, was één van de podiumgasten op de Mercateo Executive Summit 2017. Hij legde uit waarom ’s werelds grootste softwareaanbieder voor de aankoop van industriële goederen en diensten, SAP Ariba, Mercateo Unite als partner koos in Europa: “Toen ik zag wat Mercateo met het Unite platform te bieden had, resulteerde dat in een perfecte combinatie. We willen aan inkopers van SAP gebruikende bedrijven assortimenten aanbieden met hoogwaardige content, zodat ze via onze software kunnen worden aangeschaft. Mercateo deelt deze visie – en biedt dezelfde ongecompliceerde oplossing voor aanbieders”.

Welke voordelen de coöperatie van de twee bedrijven aan gebruikers biedt, legde Sebastian Englich, hoofd Procurement Solutions Excellence bij SAP, uit. De inkooporganisatie van SAP is met tienduizenden interne klanten één van de pilootklanten die hun ad-hoc benodigdheden via de nieuwe Ariba Spot Buy-oplossing met Mercateo Unite als partner afdekt, voordat de functie medio 2018 in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk wordt uitgerold. De oplossing maakt het mogelijk behoeften flexibeler te dekken: “Gebruikers kunnen bij hun bestelaanvraag bijvoorbeeld kiezen voor een optimale prijs of betere levertijd”.

Digitalisering betekent meer dan standaardisatie

Een inschatting, die Mercateo directielid Bernd Schönwälder bevestigt: “Standaardisatie is een belangrijke motor in supply chain management en terecht één van de belangrijkste strategische bouwstenen. Maar digitalisering moet meer opleveren dan standaardisatie alleen. Tussen computers wordt geen creativiteit losgelaten, tussen mensen wel – dat zal ook in de toekomst van toegevoegde waarde zijn. Dit is waar Mercateo Unite over gaat: organisatie overschrijdende netwerkvorming tussen mensen”.

Over Mercateo

Mercateo combineert de voordelen van een B2B-marktplaats en een netwerkvormingsplatform. Kopers, verkopers, fabrikanten en dienstverleners verbinden middels de infrastructuur van Mercateo hun systemen met elkaar en wikkelen transacties digitaal met elkaar af, onafhankelijk van hun voorafgaande digitaliseringsgraad.

Zo maken kopers en aanbieders hun processen door standaardisering efficiënter en profiteren tegelijkertijd van een divers aanbod en directe relaties: Inkopers ontsluiten een individueel en passend aanbod terwijl aanbieders toegang tot nieuwe doelgroepen ontvangen of zich intensiever op bestaande klanten kunnen focusseren en aan verwachtingen van een efficiënt inkoopproces en service kunnen voldoen.

Sinds 2000 exploiteert Mercateo de inmiddels grootste B2B-marktplaats van Europa. De Mercateo groep bereikte in 2016 een omzet van 228 miljoen euro en telt momenteel meer dan 400 werknemers in 14 Europese Landen.

Reacties