Hans van Schip
24 februari 2017 08:28
door Hans van Schip
Categorie:
Facebook

Beste tijdstip om te posten op Social Media!

Wanneer plaats je het best een Tweet op Twitter, een update op Facebook, LinkedIN en Google+ of een Pin op Pinterest? Op welke tijden en dagen post je een Blog en hoe deel je die via de Social Media? En… What about Instagram?
Kwam een leuke infographic tegen die ik graag met jullie deel omdat deze vooral kort, krachtig en overzichtelijk is. Naast de beste tijdstippen wordt ook aangegeven op welke dagen je welk sociale netwerk het best gebruikt. Als je mooie content op bijvoorbeeld jouw Blog of website geplaatst hebt, wil je natuurlijk wel dat deze gelezen en gedeeld wordt.

Op de juiste Social Media deze content delen en op de goede tijdstippen om zoveel mogelijk “lezers” te bereiken, is natuurlijk erg belangrijk. Helemaal als je ook met Social Media Marketing bezig bent.

Onder de infographic geef ik nog een samenvatting per Social Media netwerk met enkele tips en tricks vanuit mijn eigen bevindingen met de accounts van relaties die ik beheer en de accounts van mijzelf. Samen goed voor ruim 150.000 contacten op de Social media in voornamelijk Nederland en daarom ook wel een goede graadmeter. De infographic heb je misschien al eens gezien, maar de extra informatie en tips helpen je echt op weg 😉

De beste tijden om te posten op Facebook, Twitter, LinkedIN, Google+, Pinterest en Instagram!

Beste tijden om te posten op Facebook, Twitter, LinkedIN, Google+ en meer social media

De infographic is gemaakt door Social Media Today

Mijn ervaring is dat het belangrijk is om voor jezelf een schema met vaste tijden van posts en thema’s waarover je dingen deelt op te stellen. Wanneer je op gelijke tijden dingen plaatst over hetzelfde onderwerp, dan gaan jouw volgers hieraan wennen en wordt het bereik steeds groter.

Als je als liefhebber van bijvoorbeeld Social Media nieuwtjes weet dat een bepaald persoon of bedrijf welke je volgt op donderdagmiddag altijd iets interessants heeft, dan ga je daarop letten.
Je betrapt jezelf er waarschijnlijk ook op dat je precies weet wanneer je waar moet kijken en dat geldt dus ook voor jouw volgers!

Je leert jouw eigen volgers en hun gedrag ook kennen door deze te analyseren en door het aantal reacties en interacties. Alle informatie is dan ook een leidraad. Begin daarmee en stel aan de hand van jouw analyse van en het gedrag door jouw volgers uiteindelijk jouw eigen schema op.

Hieronder de beste tijden om te posten per sociaal netwerk volgens bovenstaande infographic met enkele tips van mijzelf.

Beste tijd om te posten op Facebook

Beste tijden: Maandag t/m vrijdag tussen 6 en 8 uur ’s morgens en tussen 2 en 5 uur ’s middags
Slechtste tijden: Tussen 10 uur ’s avonds en 4 uur ’s morgens

Maak altijd gebruik van een bedrijvenpagina op Facebook en post daar jouw info, tips, nieuws en links. Zorg voor een uitgebreid en vooral volledig profiel met de nodige links naar jouw website of webshop.

Sinds kort kan je ook zogenaamde hashtags plaatsen bij een update in Facebook. Gebruik deze daarom ook. Je kent de hashtags waarschijnlijk wel van Twitter en LinkedIN waar ze al langer gebruikt worden. Bij LinkedIN is overigens sinds kort deze functie gewijzigd.
Bezoekers van Facebook kunnen op zo’n tag klikken en zien dan alle berichten waarbij deze tag gebruikt is. Zo zou je bij het delen van deze Blogpost op Facebook #SocialMediaTips kunnen toevoegen.

Ook kan je sinds 2 weken jouw “professionele vaardigheden” bij jouw persoonlijk Facebook profiel toevoegen die ook als een #hashtag getoond en gebruikt worden. Zorg daarom dat je deze afstemt op jezelf en jouw diensten en/of producten. Hoe je dat doet lees je in Professionele vaardigheden toevoegen aan Facebook profiel.

Als laatste tip geef ik het deelnemen in groepen op Facebook. Er zijn veel groepen voor bepaalde bedrijven, producten of doelgroepen. Zowel of nationaal als regionaal niveau. Kijk welke bij jou passen en deel daar ook op vaste tijden interessante zaken, nieuws, tips, aanbiedingen, enz.

Beste tijd om te posten op Twitter

Beste tijden: Alle dagen tussen 1 en 3 uur ’s middags, speciaal in het weekend!
Slechtste tijden: Tussen 8 uur ’s avonds en 8 uur ’s morgens

Ook op Twitter is het gebruik van de juiste #hashtags in tweets zeer belangrijk. Het gebruik en de werking is gelijk aan die op Facebook.
Sinds kort worden gesprekken of conversaties op Twitter uitgebreid getoond waardoor deze enorm opvallen in de timeline van jouw volgers. Het is daarom belangrijk om deel te nemen aan gesprekken en interactie op te roepen door bijvoorbeeld vragen te stellen. Doordat je zo in “gesprek” komt gaan jouw tweets en dus jouw Twitter profiel enorm opvallen met alle voordelen die daarbij horen.

Beste tijd om te posten op LinkedIN

Beste tijden: Alle dagen tussen 7 en 8:30 uur ’s morgens en tussen 5 en 6 uur ’s middags
Slechtste tijden: Maandag en vrijdag tussen 9 uur ’s morgens en 5 uur ’s middags

Op linkedIN is het belangrijk om er rekening mee te houden dat veel gebruikers ingesteld hebben om via e-mail geïnformeerd te worden over de updates van personen en bedrijven die zij volgen. Gebruik daarom goede titels en korte omschrijvingen. Als je blogt middels een WordPress website kan je bijvoorbeeld met de Yoast SEO Plugin per Social Media netwerk de titel en korte beschrijving instellen. Je kan zelfs bepalen welke afbeelding uit jouw post je erbij laat zien.

Zorg dat je ook een “company” pagina aanmaakt, vergelijkbaar met de bedrijvenpagina op Facebook. Net als op Facebook is er enorm veel data en info van bezoekers voorhanden!

Ook op LinkedIN zijn er groepen waarin je deel kan nemen. Deze zijn vaak specifieker en vooral veel groter dan op Facebook en bieden daardoor enorme mogelijkheden. Ga dus op zoek naar de juiste groepen op LinkedIN en share daar ook updates.

Beste tijd om te posten op GooglePlus

Beste tijden: Alle dagen tussen 9 en 11 uur ’s morgens
Slechtste tijden: Tussen 6 uur ’s avonds en 7 uur ’s morgens

Een eigen pagina voor jouw bedrijf, website of webshop is ook hier belangrijk evenals de deelname in groepen die hier “communities” heten. Dat spreekt allemaal weer voor zich. Zorg ervoor dat je deze bedrijvenpagina op Google wel goed koppelt zoals Google zelf zeer duidelijk uitlegt. De “+” die bezoekers zo geven aan jouw website of webshop hebben allerlei waarde zoals wel bekend is.

richsnippet met author tagHet allerbelangrijkste is jouw eigen persoonlijke profiel op Google+ omdat je deze koppelt aan posts die jij doet of publicaties elders. Door deze namelijk een zogenaamde rel=”author” mee te geven vanaf die publicatie zal de snippet op de resultatenpagina van Google verrijkt worden met een foto waardoor je natuurlijk erg eruit springt op Google. Meer over dit zogenaamde Google Authorship lees je in Google Authorship instellen doe je zo!

Beste tijd om te posten op Pinterest

Beste tijden: Zaterdagochtend en verder tussen 2 en 4 uur ’s middags en tussen 8 en 11 uur ’s avonds
Slechtste tijden: tussen 5 en 7 uur ’s avonds en tussen 1 en 7 uur ’s morgens

Mijn ervaring op Pinterest is nog niet zo groot als op bijvoorbeeld Twitter en Facebook, maar één ding valt wel erg op. Het is net als Twitter een soort van microblog met het verschil dat je hier niet met 140 tekens een webpagina of blogpost onder de aandacht brengt, maar met een afbeelding.
belangrijk dus dat je goede, leuke en opvallende afbeeldingen op die webpagina of in die blogpost gebruikt om ook te kunnen pinnen.

Leuk is ook dat je zogenaamde “borden” waaronder je bepaalde dingen deelt met andere internetgebruikers kan delen en samen voor de inhoud daarvan kan zorgen. Zo kan je met meerdere personen veel bereik krijgen zonder zelf dagelijks te hoeven pinnen omdat je de activiteiten verdeelt over meerdere personen of bedrijven. Nodig du voor een bord van jou andere uit om daar ook te pinnen.

Meer over alle netwerken en marketing met Social Media lees je in de categoriën Social Media en Social Media marketing.
Heb gemerkt dat het met alle tips toch wel een flinke blog geworden is. Doe er je voordeel mee en heb je zelf nog tips, deel ze hieronder bij de comments 😉


Reacties