Sander Wijdemans
8 augustus 2018 09:46
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

7 tips bij het bedenken van een naam voor je bedrijf

Het bedenken van een bedrijfsnaam is lang niet altijd even eenvoudig. Niet alleen moet de bedrijfsnaam immers goed klinken, bovendien moet het ook aan een aantal andere vereisten voldoen. Van inspiratiebron tot schrappen en juridische bekommernissen: onderstaande zeven tips helpen jou bij het bedenken van een naam voor je bedrijf.

# 1. Vertrek van een lijst met trefwoorden

Eenvoudig een bedrijfsnaam bedenken kan je doen door een lijst met trefwoorden op te stellen. Het gaat om woorden die de onderneming, het doel, de visie of de geschiedenis omschrijven. Deze kernwoorden kunnen eveneens product- of doelgroepgericht geformuleerd worden.

De trefwoorden kunnen vervolgens opgesplitst worden om zo onderling gecombineerd te worden. Uiteindelijk bekom je mogelijks enkele goedbekkende woorden die je op een shortlist noteren kan. Nog even durven schrappen en de beschikbaarheid ervan nagaan, kan zelfs volstaan. Een voorbeeld van zo’n geslaagde samentrekking is Skype (‘sky’ en ‘peer-to-peer’).

# 2. Durf te schrappen

Indien je een shortlist met namen hebt, zal je uiteindelijk moeten schrappen. De ideale manier om het schrappen eenvoudiger te maken, is door vooraf een aantal criteria op te stellen. Zo kan je bijvoorbeeld aanhalen dat de naam ook in het Engels of Duits eenvoudig te lezen moet zijn of geen verwarring mag zaaien. Meesurfen op een trend doe je bijvoorbeeld beter niet als je het bedrijf als innovator etaleert. De huidige populaire apen (SurveyMonkey, MonkeyMedia en Mailchimp) laat je in zo’n geval maar beter achterwege, terwijl ze andere keren dan weer een must zijn. Een trendsetters mag immers geen na-aper zijn, een volger natuurlijk wel.

# 3. Laat je inspireren

Er zijn verschillende manieren om je te laten inspireren. In de eerste plaats kan je via het internet op zoek gaan synoniemen. Googel ook even naar concurrenten en speur zakelijke websites af. Zelfs domeinnamen kunnen soms een inspiratiebron zijn. Tot slot kan je je laten inspireren door quotes, mythische verhalen of gevoelstermen die aansluiten bij jouw bedrijf. Jeff Bezos was bijvoorbeeld op zoek naar een bedrijfsnaam beginnende met ‘a’. Uiteindelijk bleek de langste rivier ter wereld zijn bedrijf te vertegenwoordigen: met amazon droomde hij er immers van ooit het grootste bedrijf ter wereld te worden.

# 4. Voor een onderzoek uit

Jouw shortlist met potentiële bedrijfsnamen is lang niet altijd even geschikt. Zo zal je moeten nagaan of de door jou gekozen naam al dan niet reeds bezet is. Hetzelfde doe je voor de beschikbaarheid van de bijhorende domeinnamen. Houd bovendien ook rekening met jouw huidige en toekomstige activiteiten. Voor de Benelux zal je het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom moeten raadplegen. Hiernaast zijn ook TmView (Europa) en WIPO (World Intellectual Property Organization, wereldwijd) belangrijke bronnen.

Deze tip is overigens heel belangrijk. Fastfoodketen Wendy’s kan bijvoorbeeld niet onder haar bekende naam naar Europa trekken omdat er in het Nederlandse dorp Goes reeds een gelijknamige snackbar bestaat. Maak niet dezelfde fout…

# 5. Toets bij een doelpubliek

Hielpen voorgaande tips jou om een shortlist met potentiële bedrijfsnamen te vinden? Waarschijnlijk zie jij dan ook geen verdere aandachtspunten. Toch is dat niet automatisch het geval voor jouw doelpubliek.

Ga daarom na hoe zij reageren bij het horen van potentiële bedrijfsnamen, wat hun eerste indruk is en of ze de noodzakelijke link al dan niet kunnen leggen. Je kan op straat mensen bevragen maar ook gewoon even polsen bij vrienden en familie. Uiteraard behoren ook online enquêtes tot de mogelijkheden. Het eerder aangehaalde SurveyMonkey is zeker een aanrader.

# 6. Houd rekening met het groeipotentieel

Laat een bedrijfsnaam je nooit beperken. Ook al start je nu in Nederland, toch zal jouw bedrijfsnaam het mogelijks ook internationaal goed moeten doen. Bovendien is het gevaarlijk om je al te veel te laten beperken tot een beschrijvende naam, zeker indien het assortiment aan producten later sterk kan toenemen.

Onder andere Sony (afkomstig van ‘sonus’ of geluid; tegenwoordig doet het bedrijf veel meer dan dat) en Canon (oorspronkelijk ‘Kwanon’, maar dat was te moeilijk voor de mondiale afzetmarkt) maakten reeds gelijkaardige fouten.

# 7. Of gebruik gewoon een afkorting

Helemaal inspiratieloos? Dan kan het misschien een idee zijn om met jouw trefwoorden een zin te vormen en ze om te toveren naar een goedbekkende afkorting. Ook hier zijn er veel voorbeelden te vinden. Zo staan de King-pepermuntjes eigenlijk voor de afkorting “Kwaliteit In Niets Geëvenaard”, terwijl Remia oorspronkelijk de afkorting was van “Rooij’s Electrische Melangeer Inrichting Amersfoort”. Vergeet tot slot niet om rekening te houden met het groeipotentieel en ook voorgaande tips te respecteren.

Reacties