Sander Wijdemans
13 juni 2022 09:30
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

3 tips om de beste powerpoint te maken

De regel van drie is een bekend schrijfprincipe met een vleugje magie dat je presentatie professioneel laat overkomen. Als je je PowerPoint laat maken, gebruiken de makers vaak deze regel ook. Het stelt dat wanneer ideeën of verhalen in drieën worden weergegeven, de luisteraar ze eerder zal onthouden. Denk aan de volgende zinnen uit onze cultuur: “stop, drop, and roll,” “9-1-1,” en zelfs “begin, midden, en einde” in verhalen vertellen. Dus, waar in uw presentatie kunt u de regel van drie toepassen?

3 tips om de beste powerpoint te maken

1. Boodschap overbrengen

Maak drie secties voor uw boodschap. Wat zijn de voordelen van het gebruik van uw dienst? Wat zijn de belangrijkste punten die het publiek moet onthouden? De meeste mensen hebben niet het geheugen (of de aandacht) om vijf of zes hoofdpunten te onthouden; maar drie is een getal waar we bijzonder geschikt voor zijn.

Steve Jobs stond erom bekend dat hij in zijn lezingen de regel van drie hanteerde. Hij noemde de iPad 2 “dunner, lichter en sneller” dan het origineel in 2011. Deze drie bijvoeglijke naamwoorden waren zeer efficiënt in het overbrengen van informatie aan het publiek. Het was een stuk succesvoller dan de aankondiging “20 manieren waarop de iPad 2 verschilt van zijn voorganger”.

2. Instructie

Verdeel het aanleren in drie basisstappen als je instructie wilt geven. Bijvoorbeeld, de TSA heeft een drie-stappen veiligheidsprocedure: “Toon ID en instapkaart, verwijder vloeistoffen, en verwijder schoenen en bovenkleding.” Deze opeenvolging is heel gemakkelijk te onthouden, en u kunt (en moet) er gebruik van maken in een instructiepresentatie.

Een andere educatieve strategie op basis van de Regel van Drie is om je publiek te vertellen wat je gaat zeggen voordat je het zegt. Verklaar het. Breng hen dan op de hoogte van wat je net gezegd hebt.

3. Verhalen vertellen

De traditionele regel van drie is gebruikt om veel uitstekende verhalen en zelfs een aantal niet-zo-goede grappen te structureren. “Goudlokje en de drie beren’, ‘De drie varkentjes’ en ‘De drie blinde muizen’ zijn maar een paar voorbeelden. Dit omvat het begin, midden en einde van een verhaal in chronologische volgorde. In een presentatie kun je dit formaat gebruiken om je onderwerp te introduceren, een belemmering te bespreken, en dan te onthullen hoe je die kunt overwinnen.

Maar waarom eigenlijk een verhaal gebruiken? “Neurologen beweren dat onze hersenen zijn bedraad voor verhalen in plaats van abstracte gedachten. Een verhaal met een beetje drama wordt aanzienlijk langer onthouden dan een PowerPoint vol met gegevens.” – Auteur van “A Feeling of Urgency,” John Kotter

Denk aan de Latijnse zin “Omne trium perfectum,” wat ruwweg vertaald betekent “alles wat in drieën komt is perfect, of elke groep van drie is compleet”. De regel van drie zou in je hele presentatie moeten worden gebruikt, ongeacht het materiaal. Het zal het geheugen van uw publiek verbeteren en kan u zelfs helpen bij het onthouden van uw belangrijke punten tijdens het spreken. Kijk voor meer informatie over het maken van een professionele PowerPoint op PPTSolutions.nl

Reacties