Sander Wijdemans
25 januari 2021 09:23
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

3 keer veelgemaakte fouten bij het ontwikkelen van software

Laten we beginnen met het overduidelijke: het ontwikkelen van software is niet gemakkelijk. Idealiter zou ieder project van begin tot eind soepel verlopen, maar helaas is dat vaak niet het geval. Net zoals bij ander werk worden er ook bij de ontwikkeling van software fouten gemaakt. Dat kan op veel verschillende punten in het proces gebeuren. In dit artikel zetten we 3 veelgemaakte fouten bij het ontwikkelen van software voor je op een rij.

3 keer veelgemaakte fouten bij het ontwikkelen van software

1. Een onrealistisch doel en budget bepalen

Hoewel dit zeker niet een specifieke fout is die enkel voorkomt bij projecten waar software wordt ontwikkeld, is het wel één van de meest voorkomende fouten bij softwareontwikkeling. We hebben het hier over het stellen van een onrealistisch doel en/of een onrealistisch budget. Voordat het project wordt opgestart, is het uitermate belangrijk om samen af te spreken wat het mag kosten en wat er concreet gaat worden opgeleverd. Spreek je dit niet goed van tevoren af met je klant, dan kan het zomaar gebeuren dat je halverwege het project tot de conclusie komt dat je helemaal niet kan opleveren wat je klant graag wilt, bijvoorbeeld omdat het budget niet toereikend is of omdat de klant iets verwacht wat niet haalbaar is.

2. Verkeerde software ontwikkelen

Bij het ontwikkelen van software is het belangrijk om goed te bepalen wat je klant precies nodig gaat hebben, zodat je de juiste software-architectuur kunt aanbieden. Heeft je klant iets nodig voor zijn artikelbeheer? Biedt hem dan bijvoorbeeld geen CRM software aan, maar geef hem business software geschikt voor artikelbeheer. Heeft je klant iets nodig voor online projectbeheer, geef hem dan geen software gemaakt voor artikelbeheer. Je snapt het punt: je moet ervoor zorgen dat je klant optimaal gebruik kan gaan maken van wat je hem geeft, daar betaalt hij je tenslotte voor. Om er zeker van te zijn dat dit inderdaad gebeurt, is het belangrijk om vooraf goed met de klant in gesprek te gaan en heel helder te krijgen wat hij/zij nodig heeft en voor welke doeleinden. Je kunt dit beter een keer te veel vragen dan te weinig, want hiermee staat of valt je project.

3. Eén deadline stellen

Nog te vaak komt het voor dat klant en ontwikkelaar één keer samenkomen om het project te bespreken en zij vervolgens niets meer van elkaar zien tot het tijd is om het project op te leveren. Bij het ontwikkelen van software is het echter van belang dat je ook goed tussentijds contact houdt en regelmatig een deel van de software oplevert en laat zien. Zo kunnen eventuele fouten tussendoor worden besproken en weet je zeker dat je niet op het eind met iets komt waar je klant helemaal niet achter staat. Communicatie is dus van groot belang om te voorkomen dat je fouten maakt bij het ontwikkelen van software.

Deze fouten zal jij vanaf nu niet meer maken. Wat wordt jouw volgende software ontwikkelingsproject?

Reacties